Thursday, March 20, 2008

Afstudeerproject IKEA

In mijn werk richt ik mij op de grens tussen wat 'echt'  en 'nep'  is in een sociale context. 
Ik trek ons geloof in de authentieke (gegeven) persoonlijkheid in twijfel door het te relativeren en te zoeken naar het de mogelijkheid van het tegenovergestelde: de maakbare persoonlijkheid. Je zou het kunnen zien als een strijd tussen gevoel en rede, individu en massa.

Hiertoe gebruik ik theatrale elementen, ik schrijf scripts voor specifieke locaties en maak gebruik van acteurs. Door dit soort 'toneelstukken' uit te voeren in alledaagse 'echte' situaties, krijg je een interessante vermenging van werkelijkheid en fictie.

IKEA
Vaak zijn de showrooms van IKEA zo ingericht dat je je heel goed voor kunt stellen dat er mensen wonen, het is net een filmset. En voor die set ben ik een stuk aan het schrijven.

Het plan is om twee of drie acteurs te laten 'wonen' in één van de showrooms van IKEA.
Het zal lijken of we stiekem in iemands huis meekijken. 
Het stuk wordt op het eerste gezicht heel natuurlijk. Alledaagse handelingen zoals eten en tv kijken worden afgewisseld met alledaagse gesprekken. Dit moet herkenbaarheid oproepen bij de toeschouwer, maar een herkenbaarheid die een beetje unheimisch is, aangezien ze zo algemeen, anoniem en inwisselbaar is. Daarnaast zullen er juist vreemde dingen plaatsvinden, zo kan er een gesprek zijn over kunst, kan iemand voorlezen uit een boek en is het bijvoorbeeld erg bepalend welk programma of welke film de acteurs tijdens het stuk kijken. 

Het stuk wordt door mij geschreven en geregisseerd. 
Ondertussen loopt het winkelend publiek gewoon langs en misschien zelfs door de set.
De duur van het stuk zal lang zijn, waarschijnlijk meerdere uren. 
Van deze live performance zal een film gemaakt worden.
Op deze blogspot zal ik de vorderingen van het project bijhouden. 

1 comment:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Notebook, I hope you enjoy. The address is http://notebooks-brasil.blogspot.com. A hug.